Tekstil Mühendisliği (YL) Yüksek lisans-tezli Programı

Programı Sunan Akademik BirimTekstil Mühendisliği (YL)
Program DirektörüProf. Dr. Pelin GÜRKAN ÜNAL
Program TürüYüksek lisans-tezli Programı
Kazanılan Derecenin SeviyesiYüksek Lisans
Kazanılan DereceFen Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak Tekstil Mühendisliği Anabilim Dalında yüksek lisans çalışmasını başarıyla tamamlayarak 120 AKTS kredisini tamamlamış mezunlara Tekstil Yüksek Mühendisi ünvanı verilir.
Eğitim TürüTam zamanlı
Kayıt Kabul Koşulları(1) Yüksek lisans programına başvurabilmek için adayların; bir lisans diplomasına sahip olmaları ve müzik anasanat dalına başvuracak adaylar hariç diğer adayların, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES’den başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan almış olmaları veya ALES sonucu yerine senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı taban puanları belirlenen ve uluslar arası düzeyde kabul gören sınavlarda başarılı olmaları gerekir. (2) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde başarı notu; lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının %20’u, (ALES)’den alınan standart puanın %50’si ve her bir anabilim dalı için enstitü yönetim kurulunca kurulan jüri tarafından yapılan mülakat sonucu alınan puanın %30’ı toplanarak bulunur. Bir adayın başarılı sayılabilmesi için başarı notunun en az 65 olması gerekir. En yüksek puandan en küçüğe doğru sıralama yapılarak ilan edilen kontenjan kadar öğrenci alınır.
Önceki Öğrenmenin Tanınmasıİlgili üniversite veya yüksek teknoloji enstitü içindeki başka bir enstitü anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, ilgili anabilim dalında ilan edilmiş olan yatay geçiş kontenjanına başvurabilir. Yatay geçiş; ilgili anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararı ile olur.
Mezuniyet Koşulları Bu Yüksek Lisans programında öğrenim gören öğrenciler,
21 yerel kredilik en az 7 ders almakla,
120 AKTS alarak 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmakla
Bir yüksek lisans tezi hazırlamak ve savunmakla,
Programlarında öngörülen tüm derslerden en az CC/S notu ile başarılı olmakla yükümlüdürler.
Program AmacıProgramın amacı; (1) Mühendislik tasarım ve analizlerinde modern mühendislik yöntemlerini ve çağdaş bilgi erişim olanaklarını kullanabilme, yorumlama ve sunma becerisi kazandırmak (2) Sürekli gelişime açık, yaratıcı, sorumluluğunu bilen ve etik değerlere sahip olma özelliği kazandırmak (3) Güncel konularda ve evrensel nitelikteki bilimsel çalışmalar ile sanayi ve bilimin gelişmesine katkıda bulunmak, ulusal ve uluslararası nitelikte yayın sayısını artırmak. (4) Üretim ve yönetim problemlerini belirleme, analiz etme ve çözme becerisi kazandırmak (5) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçlarını analiz edip yorumlayabilme becerisi kazandırmak. Tekstil Mühendisliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans programı eğitim planında öğenci, ilk iki yarıyılda ilgili anabilim dalı lisansüstü programında yer alan zorunlu ve seçmeli dersleri alır. Öğrenci ders ve tez aşamasında birer seminer vermek ve bir yüksek lisans tezi hazırlamak zorundadır. Tez konusu ilgili enstitü yönetim kurulunca kabul edilen öğrenciler, danışman öğretim üyeleri tarafından her yarıyıl açılan kredisiz uzmanlık alan dersini alır.
Mezunların Mesleki ProfilleriBölümümüz mezunlarının başlıca çalışma alanları üretim sektörü, danışmanlık şirketleri, firma temsilcilikleri, çeşitli kamu kurumları, üniversiteler olarak sıralanabilir.
Bir Üst Dereceye GeçişYüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları , İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir ve mülakat sınavında başarılı olmaları halinde kabul edilirler.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

Başarılı sayılmak için başarı notunun yüksek lisans programında en az 65 puan olması gerekir.

Notlar

Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir. Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.

Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:

 Puan

 Harfli Notu 

 Katsayı 

 Başarı Durumu

 90-100 

  AA

  4.00

 Başarılı

 85-89

  BA

  3.50

 Başarılı

 80-84

  BB

  3.00

 Başarılı

 75-79

  CB

  2.50

 Başarılı

 65-74

  CC

  2.00

 Başarılı

 0-64

  FF

  0

 Başarısız

Eğitim Öğretim Metotları

Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.

Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

 

EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ *

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Problem Çözme

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Beyin Fırtınası

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Küçük Grup Tartışması

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Seminer

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Laboratuar

Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

İnceleme / Anket Çalışması

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

 

 

Program Çıktıları

1-Bilimsel çalışmaların sonuçlarını bilimsel makale ve rapor formatında yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olabilmek
2-Bilim ve meslek etiği değer ve kurallarını benimsemiş olmak
3-Deneysel çalışma tasarımı / kurguyu yapabilmek ve bu çalışma kapsamında gerekli sistem ya da düzeneği kurabilmek ve uygulayabilmek
4-Deneysel verileri ve proje çıktılarını bilimsel bazda objektif analiz ve yorumlama yeteneğine sahip olmak
5-Disiplinler arası çalışma becerisini kazanmak
6-Literatür araştırma bilgi ve becerisine sahip olmak
7-Mühendislik problemlerini detaylı bir şekilde analiz ederek irdeleyebilme, çözüm üreterek sonuçlandırabilme ve sistematik araştırma metodolojisi uygulama becerisini kazanmak.
8-Tekstil Mühendisliğinin belirli bir alanda uzmanlaşmış (ileri düzeyde bilgi ve beceri sahibi) olmak
9-Teorik bilgileri mühendislik ya da mesleki uygulamalara aktarabilme becerisini kazanmak

Müfredat

Tekstil Mühendisliği (YL) Kredili Ders Yapısı Şeması



Ders



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ-FBE-04 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Bilimsel Etik 3 0 5
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Seçmeli 2024-2025 Güz Dönemi Tekstil Mühendisliği Seçmeli Dersler() 45
LÜ-T-05 İplik Oluşumu,Yapı ve Özellikleri 3 0 5
LÜ-T-26 İstatistiksel Deney Tasarımı 3 0 5
LÜ-T-49 Kıl Kökenli Lüks Lifler ve Terbiye İşlemleri 3 0 5
LÜ-T-08 Özgün Dokuma Teknikleri 3 0 5
LÜ-T-09 Teknik Tekstiller 3 0 5
LÜ-T-48 Tekstil Boyamacılığında Yeni Teknoloji ve Yöntemler 3 0 5
LÜ-T-13 Tekstilde Kalite Sistemleri 3 0 5
LÜ-T-24 Tekstil ve Konfeksiyonda Süreç Analizi 3 0 5
LÜ-T-40 Tekstil ve Konfeksiyon Üretiminde Simülasyon 3 0 5
Toplam AKTS: 60

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ-FBE-04 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Bilimsel Etik 3 0 5
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
LÜ-FBE-02 Yüksek Lisans Semineri 0 2 5
Seçmeli 2024-2025 Bahar Dönemi Tekstil Mühendisliği Seçmeli Dersler() 45
LÜ-T-11 Dokumanın Fiziksel Analizi 3 0 5
LÜ-T-05 İplik Oluşumu,Yapı ve Özellikleri 3 0 5
LÜ-T-26 İstatistiksel Deney Tasarımı 3 0 5
LÜ-T-49 Kıl Kökenli Lüks Lifler ve Terbiye İşlemleri 3 0 5
LÜ-T-43 Koordinasyon Kimyası ve Tekstildeki Yeri 3 0 5
LÜ-T-06 Kumaş Geometrisi 3 0 5
LÜ-T-27 Kumaş Tutumu Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri 3 0 5
LÜ-T-07 Özel İplik Üretim Teknikleri 3 0 5
LÜ-T-29 Sipariş Tahminlemesi ve Envanter Yöntemi 3 0 5
LÜ-T-09 Teknik Tekstiller 3 0 5
LÜ-T-04 Tekstilde Tasarım ve Ürün Geliştirme 2 2 5
Toplam AKTS: 65
Yıllık Toplam AKTS: 125

Tez



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ TEZ TEZ 0 0 20
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 30

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ TEZ TEZ 0 0 20
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 60